GMINNY PROGRAM WSPIERANIA RODZINY
na lata 2020-2022
Załącznik nr 1
do uchwały Nr XXI/185/ 2020
Rady Gminy Czosnów
z dnia 26.05. 2020 r.
Gminny Program Wspierania Rodziny
na lata 2020-2022
- Wprowadzenie
Przedstawiony program jest kolejnym etapem działania na rzecz pomocy dziecku
i rodzinie. W 2017 r. powstał Gminny Program Wspierania Rodzin na lata 2017-2019.
Jednym z jej integralnych elementów jest rozwój opieki nad dzieckiem i rodziną.
Obecny program obejmuje lata 2020-2022 i jest kontynuacją poprzedniego.
Program wspierania rodzin dla gminy Czosnów na lata 2020-2022 został opracowany
w oparciu o ustawę o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 roku (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1111 ze zm.). Zgodnie z art. 176 pkt 1 w/w ustawy do zadań własnych gminy należy opracowanie i realizacja 3-letnich programów wspierania rodziny.
System pieczy zastępczej to zespół osób, instytucji i działań mających na celu
zapewnienie czasowej opieki i wychowania dzieciom w przypadkach niemożliwości
sprawowania opieki i wychowania przez rodziców.
Rodzina to podstawowa komórka oraz naturalne środowisko, funkcjonowania
i rozwoju dziecka. Oddziałuje w sposób świadomy i nieświadomy na osobowość dziecka, przekazując mu swój system wartości, tradycje, ukierunkowuje jego aktywność
i postępowanie na całe życie. Jest najbardziej stabilnym punktem odniesienia
w doświadczeniu dziecka. Dlatego, jeśli w funkcjonowaniu rodziny pojawiają się dysfunkcje, instytucje i służby są zobligowane do wspierania rodziny i podjęcia stosownych działań.
Rodzina dysfunkcyjna to taka, w której występują poważne nieprawidłowości
w zaspakajaniu podstawowych potrzeb biologicznych i psychospołecznych dziecka.
Problemy występujące w takiej rodzinie często są złożone i wymagają interdyscyplinarnych rozwiązań. Choroba alkoholowa czy pijaństwo rodziców, przemoc w rodzinie, niewydolność w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczych to główne problemy dezorganizujące życie rodzin, którym często towarzyszy również problem ubóstwa bądź długotrwałego bezrobocia. Dlatego rodziny dysfunkcyjne wymagają stałego monitorowania przez pracowników socjalnych, asystentów rodzin, pedagogów szkolnych, pracowników służb medycznych,
(pielęgniarek, lekarzy), policji, kuratorów sądowych i przedstawicieli innych instytucji, które mają kontakt z rodziną oraz podejmowania działań na rzecz rodziny w oparciu
o sprecyzowany plan działania.
Praca z rodziną przedstawicieli służb społecznych powinna być połączona ze
wsparciem ze strony środowiska, w tym również bliższych i dalszych krewnych oraz
aktywnością własną ze strony rodziny. Ponadto, praca z rodziną powinna być prowadzona przez odpowiednio przygotowaną kadrę, kompetentną i obiektywną oraz podejmowana
możliwie jak najwcześniej.
Organizując różnorodne formy wsparcia na rzecz rodziny wieloproblemowej, należy doceniać oraz konsekwentnie realizować zasadę podstawowej roli opiekuńczej i wychowawczej rodziny w rozwoju dziecka.
Zamiast zastępować rodzinę w jej funkcji opiekuńczo - wychowawczej, należy ją wspierać i wspomagać tak, aby przywrócić prawidłowe funkcjonowanie. Zatem praca
z rodziną winna być połączona z jej własną aktywnością. Stąd założeniem Programu jest wsparcie rodziny naturalnej, już na etapie, gdy problemy się zaczynają oraz
eliminowanie takich sytuacji, kiedy dziecko musi opuścić własną rodzinę.
Umieszczenie dziecka w systemie pieczy zastępczej nie oznacza rozwiązania
problemu rodziny. Z uwagi na więzi emocjonalne dziecka z rodziną biologiczną
i środowiskiem konieczne jest motywowanie rodziców do zmiany oraz praca prowadząca do stworzenia prawidłowych warunków rozwoju dziecka w rodzinie naturalnej i jego powrotu do domu.
Pomoc społeczna jako instytucja polityki społecznej państwa ma na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one
w stanie pokonać, wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.
Celem pomocy społecznej jest zaspokojenie potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Pomoc ta powinna w miarę możliwości doprowadzić do życiowego usamodzielnienia oraz integracji ze środowiskiem.
W przepisach zawarta jest zasada pomocniczości, która kładzie nacisk na wspieranie
a nie bezpośrednie zaspakajanie potrzeb.
Zawarte w niniejszym Programie propozycje pomocowe wspierają rodzinę w prawidłowym wypełnianiu jej funkcji. Obejmują pomocą rodziny zagrożone różnego typu patologiami, dysfunkcjami oraz dzieci i młodzież zagrożoną niedostosowaniem społecznym.
Program będzie realizowany w toku bieżącej pracy Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej oraz przez programy celowe opierające się na poniższych podstawach prawnych. Jednocześnie oprócz podstaw prawnych będzie wykorzystana Strategia Rozwiązywania
Problemów Społecznych Gminy Czosnów na lata 2009-2020 oraz Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie dla Gminy Czosnów na lata 2016-2020.
- Zadania gminy w zakresie wspierania rodzin i systemu pieczy zastępczej.
Do zadań gminy w zakresie wspierania rodzin i systemu pieczy zastępczej należą
w szczególności:
1) opracowanie i realizacja 3-letnich gminnych programów wspierania rodziny;
2) tworzenie możliwości podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny;
3) tworzenie oraz rozwój systemu opieki nad dzieckiem, w tym placówek wsparcia
dziennego, oraz praca z rodziną przeżywającą trudności w wypełnianiu funkcji
opiekuńczo-wychowawczych przez:
a) zapewnienie rodzinie przeżywającej trudności wsparcia i pomocy asystenta rodziny oraz dostępu do specjalistycznego poradnictwa,
b) organizowanie szkoleń i tworzenie warunków do działania rodzin wspierających,
c) prowadzenie placówek wsparcia dziennego oraz zapewnienie w nich miejsc dla dzieci;
4) finansowanie:
a) podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny,
b) kosztów związanych z udzielaniem pomocy, o której mowa w art. 29 ust. 2
ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
ponoszonych przez rodziny wspierające;
5) współfinansowanie pobytu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka,
placówce opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym;
6) sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie, w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 187 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r.
o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
7) prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka z rodziny zagrożonej kryzysem lub
przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej, zamieszkałego na terenie gminy.
- Podstawy prawne:
- ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
(t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1111 ze zm.), - ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1507 ze zm.),
- ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1390 ze zm.),
- ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t. j. Dz. U. 2019 r. poz. 2277),
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 852 ze zm.),
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2086),
- Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1481 ze zm.),
- Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1878 ze zm.).
- Odbiorcy programu
Rodziny wychowujące dzieci na terenie Gminy Czosnów dotknięte przemocą,
problemem uzależnień, zagrożone ubóstwem, przeżywające trudności w wypełnianiu funkcji
opiekuńczo-wychowawczych oraz przedstawiciele instytucji, podmiotów, służb pracujących na rzecz dziecka i rodziny.
Wszystkie dzieci wymagają ochrony praw i wolności oraz pomocy dla zapewnienia harmonijnego rozwoju i przyszłej samodzielności życiowej. Szczególnej uwagi wymagają dzieci i młodzież z rodzin niewydolnych wychowawczo. Dysfunkcje rodziny, spowodowane w głównej mierze bezrobociem, niezaradnością życiową związaną z problemami opiekuńczo – wychowawczymi oraz uzależnieniami. Problemy te przyczyniają się do powstawania znacznych strat rozwojowych dzieci żyjących w tych rodzinach. Niewydolność rodziców
zaburza zaspakajanie podstawowych potrzeb rozwojowych dziecka, prowadzi m.in. do
niepowodzeń szkolnych, izolacji społecznej oraz wchodzenie w konflikt z prawem.
Przywrócenie prawidłowego funkcjonowania rodzin jest największym zyskiem dla społeczności lokalnej, w każdej sferze życia.
Gminę Czosnów według stanu na dzień 31.12.2019 r. zameldowanych jest 9475 mieszkańców (dla porównania w roku 2017 – 9415 mieszkańców, a w roku 2018 - 9424 mieszkańców). Z danych wynika, że liczba zameldowanych mieszkańców gminy Czosnów w 2019 roku była większa niż w latach ubiegłych.
W 2017 roku z pomocy tutejszego Ośrodka skorzystało 259 rodzin, w roku
2018 - 228 rodzin, a w roku 2019 liczba ta wynosiła 212 rodzin.
W gminie obserwuje się, podobnie jak w całym kraju takie problemy jak: ubóstwo, bezrobocie, niepełnosprawność w tym długotrwała choroba, alkoholizm oraz bezradność
w sprawach opiekuńczo-wychowawczych (tabela nr 1).
Tabela nr 1. Najczęstsze przyczyny ubiegania się o wsparcie GOPS w Czosnowie
Powody przyznania pomocy |
2017 r. |
2018 r. |
2019 r. |
|||
Liczba rodzin |
Liczba osób |
Liczba rodzin |
Liczba osób |
Liczba rodzin |
Liczba osób |
|
Ubóstwo |
58 |
115 |
47 |
80 |
47 |
84 |
Potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności |
8 |
34 |
4 |
22 |
7 |
39 |
Sieroctwo |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bezrobocie |
74 |
183 |
60 |
153 |
52 |
128 |
Bezdomność |
5 |
5 |
4 |
4 |
3 |
3 |
Niepełnosprawność |
64 |
100 |
61 |
88 |
59 |
95 |
Zdarzenie losowe lub sytuacja kryzysowa |
5 |
14 |
3 |
9 |
1 |
2 |
Alkoholizm |
9 |
13 |
10 |
17 |
12 |
18 |
Narkomania |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Długotrwała lub ciężka choroba |
120 |
213 |
104 |
184 |
104 |
197 |
Bezradność w sprawach opiekuńczo – wychowawczych |
19 |
52 |
19 |
64 |
21 |
72 |
Trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego |
3 |
3 |
1 |
1 |
0 |
0 |
Źródło: dane własne
W przypadku występowania u rodziny zjawiska przemocy fizycznej bądź psychicznej uruchamiana jest procedura Niebieskiej Karty (tabela nr 2).
Tabela nr 2. Rodziny objęte procedurą Niebieskiej Karty
|
2017 r. |
2018 r. |
2019 r. |
Liczba Niebieskich Karta |
44 |
30 |
33 |
Liczba rodzin |
44 |
30 |
33 |
Liczba rodzin z dziećmi objętych procedurą |
6 |
5 |
7 |
Źródło: dane własne
- Partycypacja w kosztach umieszczenia dzieci w pieczy zastępczej
W przypadku umieszczenia dziecka w pieczy zastępczej albo w rodzinnym domu dziecka gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej ponosi odpowiednio wydatki zgodnie z art. 191 ust. 9 pkt 1, 2, 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy
zastępczej (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1111 ze zm.) tj.
- 10% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka – w pierwszym roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej:
- 30% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka – w drugim roku pobytu dziecka
w pieczy zastępczej: - 50% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka – w trzecim roku pobytu dziecka
w pieczy zastępczej:
Na podstawie opracowanych sprawozdań oraz informacji uzyskanych od pracowników socjalnych GOPS wynika, że w latach 2017-2019 liczba rodzin, którym udzielono wsparcia w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych stale się waha. Są to rodziny, które wymagają wsparcia w znacznie szerszym wymiarze aniżeli pomoc oferowana w ramach pracy socjalnej (tabela nr 3).
Tabela nr 3. Liczba rodzin, którym udzielono wsparcia w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczych
Rok
|
Liczba rodzin, |
Liczba dzieci objętych asystentem rodziny |
2017 |
11 |
26 |
2018 |
12 |
26 |
2019 |
12 |
24 |
Źródło: dane własne
Tabela poniżej przedstawia ilość dzieci z Gminy Czosnów umieszczonych w pieczy zastępczej typu rodzinnego oraz instytucjonalnego (tabela nr 4).
Tabela nr 4. Liczba dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej w latach 2017-2019
Rok |
Liczba dzieci |
|||||||||||
Rodzinna piecza zastępcza |
Instytucjonalna piecza zastępcza (placówki opiekuńczo-wychowawcze) |
|||||||||||
Rodziny zastępcze spokrewnione |
Rodziny zastępcze niezawodowe |
Rodziny zastępcze zawodowe |
Rodziny zastępcze zawodowe pogotowie rodzinne |
Rodziny zastępcze zawodowe specjalistyczne |
Rodzinny dom dziecka
|
dzieci, które powróciły do rodziny biologicznej |
Typu socjalizacyjnego |
Typu interwencyjnego |
Typu rodzinnego |
Typu specjalistyczno - terapeutycznego
|
dzieci, które powróciły do rodziny biologicznej
|
|
2017
|
4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4 |
0 |
0 |
0 |
2018
|
7 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6 |
0 |
0 |
0 |
2019
|
6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6 |
0 |
0 |
0 |
Źródło: dane własne
- Cele programu
- Celem głównym programu jest stworzenie systemu wsparcia rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej.
- Cele szczegółowe:
- podejmowanie działań profilaktycznych sprzyjających umacnianiu rodziny i wzrostu kompetencji rodzicielskich.
- wspieranie i interdyscyplinarna pomoc dla rodzin dysfunkcyjnych.
- podejmowanie działań na rzecz powrotu dziecka do rodziny naturalnej.
- Rodzinie przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej gmina winna zapewnić wsparcie poprzez realizację powyższych celów, polegających
w szczególności na:
- Analizie sytuacji rodziny i środowiska rodzinnego
- Wzmocnieniu roli i funkcji rodziny
- Rozwijaniu umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziny
- Podniesieniu świadomości w zakresie planowania oraz funkcjonowania rodziny
- Pomoc integracji rodziny
- Przeciwdziałaniu patologizacji i wykluczeniu społecznemu rodziny
- Dążeniu do reintegracji rodziny
- Partnerzy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w realizacji Programu
Program będzie realizowany przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Czosnowie na terenie gminy Czosnów w latach 2020-2022 we współpracy z następującymi instytucjami:
1) Samorząd lokalny,
2) Placówki oświatowe na terenie gminy (nauczyciele, wychowawcy i pedagodzy
szkolni),
3) Gminne Zakłady Podstawowej Opieki Zdrowotnej,
4) Gminna Biblioteka Publiczna w Czosnowie,
5) Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Czosnowie,
6) Komenda Policji w Czosnowie,
7) Zespół interdyscyplinarny,
8) Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Nowym Dworze Mazowieckim,
9) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Nowym Dworze Mazowieckim,
10) Sąd Rejonowy w Nowym Dworze Mazowieckim: Kuratorzy Społeczni i Zawodowi,
11) Kościół,
12) Organizacje Pozarządowe.
- Zadania realizatorów Programu
Lp. |
Cele szczegółowe |
Realizatorzy |
Termin realizacji |
1. |
Podejmowanie |
GOPS, Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Policja, Placówki służby zdrowia, placówki oświatowe, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Urząd Gminy, Powiatowe Centrum Pomocy
|
2020-2022 |
2. |
Wspieranie rodzin dysfunkcyjnych |
GOPS, Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Policja, Placówki służby zdrowia, Sąd – Zespół Kuratorskiej Służby Sądowej, placówki oświatowe, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Kościół
|
2020-2022 |
3. |
Podejmowanie działań na rzecz powrotu dziecka do rodziny naturalnej |
GOPS, Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Placówki służby zdrowia, placówki oświatowe, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
|
2020-2022 |
|
||
CEL GŁÓWNY: stworzenie systemu wspierania rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych na terenie Gminy Czosnów |
||
CELE SZCZEGÓŁOWE |
ZADANIA INSTYTUCJI PODMIOTU W ZAKRESIE DANEGO CELU: |
|
|
Asystentów rodzin i innych specjalistów pracujących na rzecz
|
|
|
Osób Dotkniętych Przemocą w Rodzinie,
Rodzinnych, pracy socjalnej w stosunku do rodzin bezradnych
położenie gminy.
Osób Dotkniętych Przemocą w Rodzinie,
Rodzinnych, pracy socjalnej w stosunku do rodzin bezradnych
położenie gminy.
|
|
rzecz powrotu dziecka do rodziny naturalnej |
młodzieży z uwzględnieniem wymiaru sprawiedliwości, położenie gminy,
lub inwestycyjnym ośrodku preadopcyjnym).
|
|
|
||
CEL GŁÓWNY: stworzenie systemu wspierania rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych na terenie Gminy Czosnów
|
||
CELE SZCZEGÓŁOWE: |
ZADANIA INSYUTUCJI PODMIOTU W ZAKRESIE DANEGO CELU: |
|
profilaktycznych sprzyjających umocnieniu rodziny |
|
|
|
w rodzinie, współpraca i integracja służb zobowiązanych do
|
|
rzecz powrotu dziecka do rodziny naturalnej |
|
|
|
||
CEL GŁOWNY: stworzenie systemu wspierania rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych na terenie Gminy Czosnów |
||
CELE SZCZEGÓŁOWE: |
ZADANIA INSTYTUCJI PODMIOTU W ZAKRESIE DANEGO CELU: |
|
profilaktycznych sprzyjających umacnianiu rodziny |
|
|
|
|
|
powrotu dziecka do rodziny naturalnej |
|
|
|
||
CELE GŁÓWNE: stworzenie systemu wspierania rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych na terenie Gminy Czosnów |
||
CELE SZCZEGÓŁOWE: |
ZADANIA INSTYTUCJI PODMIOTU W ZAKRESIE SANEGO CELU: |
|
profilaktycznych sprzyjających umocnieniu rodziny |
I pogadanki.
|
|
|
|
|
powrotu dziecka do rodziny naturalnej |
X
|
|
|
||
CEL GŁÓWNY: stworzenie systemu wspierania rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych na terenie Gminy Czosnów |
||
CELE SZCZEGÓŁOWE: |
ZADANIA INSTYTUCJI PODMIOTU W ZAKRESIE DANEGO CELU: |
|
profilaktycznych sprzyjających umacnianiu rodziny |
|
|
|
|
|
powrotu dziecka do rodziny naturalnej |
|
|
|
||
CELE GŁÓWNE: stworzenie systemu wspierania rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych na terenie Gminy Czosnów |
||
CELE SZCZEGÓŁOWE: |
ZADANIA INSTYTUCJI PODMIOTU W ZAKRESIE DANEGO CELU: |
|
profilaktycznych sprzyjających umacnianiu rodziny |
Uroczystości i imprez dla dzieci i rodziców),
korygowanie negatywnych zjawisk, wizyty w domu dziecka,
|
|
|
problemu uzależnień,
|
|
powrotu dziecka do rodziny naturalnej |
|
|
|
||
CELE GŁÓWNE: stworzenie systemu wspierania rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych na terenie Gminy Czosnów |
||
CELE SZCZEGÓŁOWE |
ZADANIA INSTYTUCJI PODMIOTU W ZAKRESIE DANEGO CELU: |
|
profilaktycznych sprzyjających umacnianie rodziny |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
CELE GŁÓWNE: stworzenie systemu wspierania rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji
Liczba wyświetleń: 718 Utworzono dnia: 17.06.2020 Dokument wprowadził: Dokument opublikował: 17.06.2020, Administrator główny: Utworzenie zakładki Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2020-2022 |